Stella bakar...

Jag glömde ju bort att jag skulle tipsa er om ett jätte smarrigt recept. Jag har idag bytt ut knäckemackan med leverpastej mot ett gott, nyttigt och mättande bröd från min nya bakbok, a piece of cake av Leila Lindholm. Turbosnabba filmjölkslimpan närmare bestämt. Det går bra att variera sig lite efter vad man själv tycker om. Gillar du inte torkad frukt, ta bara nötter, eller tvärtom. Jag bytte ut filmjölken mot naturell yoghurt (det jag hade hemma) och det gick minst lika bra. Hoppas ni tycker om det!

4 1/2 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl torkade aprikoser eller fikon
1 dl hasselnötter
1 dl russin
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2 1/2 dl grovt rågmjöl

3 dl vetemjöl

1 dl krossade linfrön

1 dl solrosfrön

1 1/2 tsk salt

1 1/2 tsk bakpulver

1 1/2 tsk bikarbonat

2 tsk brödkryddor


Sätt ugnen på 200 grader. Blanda filmjölk och sirap i en bunke. Hacka frukten och nötterna grovt, blanda med russinen och alla torra ingredienser och rör ner i filmjölken. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna. Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda i mitten av ugnen i ca 45 min.

 
På bilderna ser ni min söta guddotter/systerdotter Stella som bakar bullar och muffins till sin mammas födelsedag. Så duktig så var hon! Vispa smet tyckte hon var roligast :)



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0