gingerbread polka cookies

Det är ju snart snart snart jultider och man får äntligen börja pynta, baka och pyssla på riktigt! Men jag kunde inte riktigt hålla mig till första advent (det är då jag tycker det är ok att snurra igång julkarusellen) så jag svängde ihop lite cookies med jultwist i helgen. Helt eget komponerat recept! Eller ja...nästan i alla fall. Jag använde det bästa cookies receptet som grund och lade till lite egna idéer. Prova dom! Dom är himmelskt goda!

Det här behöver du:
 
300g smör
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl brun farin
2 ägg
3 tsk vanillinsocker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 msk kakao
1 1/2 tsk pepparkakskryddor
100 g mörk choklad (jag föredrar bakchoklad, den smälter inte ut lika mycket!)
1 1/2 dl polkagrisar


Plocka fram alla ingredienser och sätt ugnen på 175 grader.


Smält smöret. Vispa ihop äggen med strösocker, farin socker och vaniljsocker pösigt. Vispa sedan in smöret ordentligt.


Tillsätt kakao och pepparkakskryddor, vispa ytterligare.


Vänd ner mjöl och bikarbonat med en slickepott och blanda tills smeten blivit till en stor "fudgeboll".


Hacka chokladen grovt och krossa polkagrisarna. Vänd ner i smeten.


Rulla smeten till små bollar som du sedan pressar ner något. Grädda i ca 10 minuter. Om du vill göra stora cookies kan dom behöva gräddas ytterligare några minuter.


Låt svalna en stund innan du mumsar i dig härligheterna!


Goda, sega pepparkaks och polka cookies!


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Mmm, sånna vill jag ha!

2011-11-21 @ 19:25:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0