Detoxkur

Härliga lördag! Och solen skiner, pluspoäng! Ligger här i sängen och drar mig lite. Köpte nämligen en ny härlig dubbelsäng igår. Det var verkligen på tiden kan jag lova. I 3 år har vi legat och trängts i en 120cm säng. Men nu finns det gott om plats att rulla runt på. Den känns dock lite för hård för mig, den i butiken verkade mjukare. Antar att man får vänja sig.

Jag har bestämt mig för att pröva på en detoxkur. Så här efter semstern så har jag lagt på mig några extrakilon som jag gärna vill bli av med. Så jag tänkte, varför inte rivstarta med en detox? Rensa kroppen på allt skit. Sagt och gjort! Idag är första dagen av 10. Får se hur länge jag håller ut, haha!

För er som inte riktigt är med på vad detox innebär så tänkte jag dra en liten kortfattad förklaring.
Detox ska alltså rensa bort skräp och gifter som finns i kroppen. Genom att utesluta mat som kroppen mår dåligt av och istället tillföra nyttigheter så ska du bli piggare och fräschare. Du får bättre sömn, mindre huvudvärk, friskare hår och naglar och bättre immunförsvar.
Under detoxkuren ska man inte ägna sig åt tuff träning utan vila. Ta långa promenader istället! Drick mycket vatten, sov mer och undvik stress.
Om du vill veta mer om detox och få förslag på recept kan du gå in här.

Mat man ska utesluta:
Tobak och alkohol
Kaffe och svart te
Hel- och halvfabrikat
Processad mat
Härdade fetter
Socker och salt
Snabba kolhydrater som vitt bröd och potatis
Komjölksprodukter
Fläsk- och nötkött
Fisk och fågel
Vete

Mat som är bra:
Frukt, bär och grönsaker
Fullkorn, baljväxter, frön
Örter
Lamm- och viltkött
Nötter
Avokado
Vegetabiliska fetter som olivolja
Ört-, grönt- och rött te

Jag startade min dag med grönt te, en halv grapefrukt och en fruktsallad på melon och nektarin.


Kommentarer
Postat av: Chrissan

Låter som en tuff kur.

Lycka till!

2009-07-25 @ 16:56:15
URL: http://chrissanssvammel.blogspot.com
Postat av: Tova

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din sida - den har verkligen potential :)!

2012-03-18 @ 19:15:47
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0