Cakepops




Här om dagen var jag uttråkad, och som vanligt när jag är det så kommer baksuget krypandes. Den här gången gav jag mig på cakepops som jag länge velat prova. Det var dock lite svårare än jag tänkt. Det var lite trixigt att få ett jämnt fint lager med chokladen, speciellt när man är så dum som jag och försökte doppa dom två gånger. Det resulterade i att dom blev för tunga och svåra att hålla kvar på den smala grillpinnen. Men men, nybörjar miss. Bättre lycka nästa gång ;)

Kan dra receptet lite kort för er intresserade:

Börja med att mixa valfri kaka, mjuk eller hård spelar ingen roll, i matberedare till fina smulor. Jag gjorde två varianter. Den ena, som är den vanligaste vad jag förstår, är med Oreo cookies eller ballerina kladdkaka. Den andra, en ren chansning, mördegskakor med smultroncreme.
Sedan blandar du smulorna med philadelphia tills du får en fast deg, typ som chokladbollar. Rulla till lagom stora bollar, ca 20g styck. Smält lite vit choklad, doppa ena änden av pinnen som du ska använda som klubbpinne och stick ner i bollen. Detta för att pinnen ska sitta bättre. Frys/kyl klubborna en stund så dom blir lättare att arbeta med när du sedan doppar dom i chokladen. Dekorera!
När dom stelnat är det bara att mumsa i sig :)

Jag gillade dom med oreos i bäst. Smakade som en härlig bit kladdkaka med vitt chokladtäcke. Pojkvännen gillade den andra varianten med smultronsmak. Kan kanske bero på att jag även gömt ett geléhallon i mitten på dom ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0